Blog – nyeste indlæg

Løgn og Lastbiler

Forsiden af Løgn og Lastbiler

Forsiden af min bog, Løgn og Lastbiler

Nye tider, eller hvad?

Share Button

 

Nye tider, eller hvad?

 

For nogen tid siden var jeg ude at samle historier fra transporbranchen, deriblandt en del fortællinger fra ”de gode gamle dage,” hvor landevejen var befolket med nogle typer, man i dag kun ville kunne tilbyde en karriere som fyld på den nærmeste ølbænk, da deres psykologiske profil mildt sagt falder lidt ved siden af tidens generelle krav. ( Altså: med mindre de taler polsk, lettisk eller lignende) Jeg indsamlede historierne til en bog, et projekt, som desværre nødlandede pga. sygdom, men som jeg absolut ikke har opgivet endnu, og derfor gerne officielt vil skyde i gang igen med en lille historie fra mit båndarkiv.

 

To kølevognschauffører, lad os kalde dem Kaj og Anders, var på vej hjem fra Italien, hvor de havde gjort deres for at tørlægge barerne, uden det dog så vidt vides lykkedes for dem. Det var ret almindeligt dengang at fise et par dage af i Italien, før man fandt en telefon der virkede, og ringede hjem til vognmanden. Kaj var i øvrigt vognmandens bror, hvilket sikkert har givet ham yderligere et par meter snor at løbe på, en fordel, han ret hurtigt skulle få brug for.

 

Hjemturen gik faktisk pænt, og de nåede op på B 27´eren i Tyskland i forholdsvis ædru tilstand. Men, ved Eschwege gik det galt. De var blevet sultne, og åbenbart også tørstige, så det blev noget ud på aftenen, før de kom til kørendes igen. Folk, der kender strækningen vil vide, at den bugter sig som en slange op langs floden, velegnet til en brandert, vil nogen måske sige, men sådan spiller klaveret ikke altid. Nogle af svingene er forbistret skarpe, og i en lastbil uden servostyring kan det godt være vanskeligt at følge buen helt nøjagtigt. Det gik da også galt i et af de skarpe sving. Lastbilen pløjede sig godt og grundigt fast i grøften, og der var ikke andet at gøre end at finde en telefon, og ringe hjem til vognmanden, som i den anledning valgte at se igennem fingre med familieskabet og bande stygt, da han jo nok havde en fornemmelse af årsagen til ulykken.

 

Kaj, på sin side, forsøgte at gyde olie på de oprørte vande ved at bagatellisere skaden. ”Vi kommer ikke videre i aften,” sagde han. ”Men når det bliver lyst, får vi en landmand til at trække os fri, og så er vi kørende igen!” Der blev, så vidt jeg er orienteret, sagt en del mere under samtalen, men ovennævnte var hovedessencen i det hele.

 

Kaj og Anders måtte overnatte i bilen, og en god nats søvn gør ofte, at man ser det hele i et klarere lys, når man vågner. Det var i hvert fald tilfældet for Kaj og Anders, da de tog lastbilen i øjesyn, og måtte konstatere at forakselen var rykket betænkeligt tæt på bagakselen, og bilen i det hele taget fremstod noget vingeskudt. Ergo måtte Kaj endnu en gang låne en telefon og ringe til brormand, og man kan godt sige at samtalen fortsatte, hvor den slap aftenen forinden. En sprogforsker vil uden tvivl have nydt at lytte med!

 

Se nu kan jeg jo ikke tillade mig at fortælle sådan en historie uden samtidig at advare læserne imod at gå ud og gøre ligeså. Selv om jeg elsker originaler af hele mit hjerte, er jeg glad for, at branchen ikke længere kan rumme alkoholikere, ja, at der de fleste steder er nul tolerance overfor alkohol i arbejdstiden. Som hovedregel, altså. Jeg har, for få år siden, oplevet at sidde på en tysk autohof, hvor jeg fik så hatten passede, men vel at mærke kun fordi det var lørdag aften, og jeg først skulle køre søndag aften.

 

Ved morgenbordet blev jeg så bekendt med, at et par af dem, der havde drukket meget tæt om aftenen var kørt videre i nattens løb, og den ene havde nedlagt nogle hundrede meter af midterautoværnet ved Berlin, men alligevel sluppet helskindet op til færgen, hvorimod kollegaen var blevet snuppet. Det eneste jeg kan beklage er, at de ikke begge to røg i garnet. Selv om de er den berømte undtagelse, der bekræfter reglen, er de for det første ikke voksne nok til at køre lastbil, og dertil kommer effekten af dårlig omtale. Nu vil nogen nok mene, at jeg selv bidrager til den dårlige omtale ved overhovedet at fortælle om disse ting, men jeg synes ikke man skal feje tingene ind under gulvtæppet. God omtale får man lettest ved at opføre sig ordentligt.

 

Overordnet set, synes jeg altså at chaufførfaget har ryddet pænt op de seneste år. Folk er bedre uddannede – om det så gælder fremmedsprog, er mange bedre rustede i dag, selv om ingen efterhånden kommer til det store udland. Man fornærmer vel næppe heller nogen ved at påstå, at arbejdsmoralen er løftet en anelse, siden den tid, hvor Kaj og Anders tågede rundt på landevejene for 40 – 50 år siden.

 

Alt i alt nogle forbedringer, jeg synes chaufførerne kan være være stolte af, og som politikerne burde være taknemlige for. Nu er det desværre sådan at visse dele af branchen i den grad forsøger at ”modernisere og globalisere,” så vi på mange måder er tilbage ved Kaj og Anders. Nu hedder de bare Jusef og Stanislav – kørekortet har de købt af mafiaen, og beviset for de af EU krævede kurser ligeså, og ser man en lastbil slingre lystigt ud ad motorvejen, er der overvejende chance for at chaufføren er et eller andet sted østfra. Og, det er da brandærgerligt at vi pøser penge ud på en fornuftig uddannelse af chaufførerne, blot for at de skal blive arbejdsløse, udkonkurede af en flok alkoholikere, der burde være fortid!

 

NB. Med hensyn til min bog, mangler jeg stadig folk, der kan fortælle en god historie fra landevejene. Vil du være med til at sparke projektet i gang igen, er du velkommen til at ringe på 42 30 29 90.

Share Button
Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinfo

Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
DK-7500 Holstebro

+45 42 30 29 90

hans@hanserasmussen.dk

kratholm.ras@gmail.com

Mine stockfotos

Royalty Free Images

Tanker på vejen

Min nye bog, Tanker på vejen, er udkommet på forlaget Veterania. Den har fået fine anmeldelser og bibliotekernes lektørudtalelse er meget positiv. 

forside_web