Blog – nyeste indlæg

Løgn og Lastbiler

Forsiden af Løgn og Lastbiler

Forsiden af min bog, Løgn og Lastbiler

Lokumsaftaler

Share Button

Lokumsaftaler

Lokumsaftaler! I al min naivitet var jeg ved at tro at det ord var afgået ved en stille død, fordi der mange steder ser ud til at være kommet nogenlunde orden i lønforholdene. Men den senere tid har jeg ofte hørt ordet rundt omkring på rastepladserne, hvor stadig flere chauffører klager over dårlige kolleger, som ad den vej påfører andre ublu konkurrence. Igennem dagspressen har jeg desuden fået det indtryk at også vognmændene føler sig pressede af smarte kolleger, der presser priserne via chaufførernes løn. Det kan kun være en fornemmelsessag, men jeg får det indtryk at problemet har været for nedadgående, for nu igen at have foretaget et markant opsving.

Det sker da også af og til at jeg møder en, der kører på alternativ løn. De kan deles op i to typer: De der er hamrende utilfredse med forholdene og delagtiggør enhver mulig lytter i problemerne, men i øvrigt ikke gør noget ved sagen, og forbliver i firmaet i årevis. En af dem jeg har mødt kørte f.eks. udelukkende indenrigs, men på sydgående overenskomst. Hans bedste argument for at blive i firmaet var at ”vognmanden jo ellers var flink nok”. Se, det tror jeg også jeg ville være, hvis nogen forærede mig en mindre formue hver måned, men set fra chaufførens side er flinkhed en vanskeligt omsættelig valuta. Som en service overfor mine trofaste læsere har jeg selv iværksat et forsøg, hvorunder jeg gennem længere tid har været flink overfor en række håndværkere, ja, jeg er endda gået så vidt at servere øl for dem midt i arbejdstiden. Alligevel sender de utaknemmelige skarn hver gang en regning.

Den anden type er ham der vidt og bredt fortæller at han ”fandme” ikke kunne drømme om at køre på fagforeningens overenskomst”. Begrundelsen deler sig derefter i to: Enten er det fordi overenskomsten er for dårlig, eller også er fagforeningen en samling ræverøde bavianer, der kun er ude på at kvæle den frie konkurrence i al dens sunde velnærethed! Begge typer har dog en tendens til at mene at de får langt flere penge ud af en lokumsaftale, naturligvis med den overordnede pointe at de er så rasende dygtige at firmaet gerne betaler lidt ekstra for dem. Om det så er rigtigt kan man af gode grunde ikke vide.

Jeg ved at smede og andre håndværkere ofte kan forhandle sig til lidt mere i løn, hvis mester har svært ved at undvære dem, men jeg har aldrig hørt om den praksis indenfor vores branche. Mit gæt er at sandheden for mange mennesker er så skræmmende et syn, at man foretrækker at leve på løgnen, hvilket sikkert kan være udmærket. Men desværre kan det være en yderst traumatisk oplevelse at vågne for brat af den tilstand.

I den senere tid har der også svirret en masse rygter om de folk, der kører på de topgejlede biler. Mange af dem kører tilsyneladende på en fast – og passende konkurrencedygtig – løn, samtidig med at de har en masse ekstra arbejde med at pudse bilerne op til diverse udstillinger. En af dem har nævnt at han kører for en fast løn på 18.000 kr. om måneden, og det er han meget tilfreds med, fordi han så til gengæld har en pæn bil at køre i. Hans bedste argument er dog at banken er så glade for, at de altid ved nøjagtig, hvad der går ind på kontoen hver måned! Jeg ved ikke hvilken bank manden bruger, men hvis han nogensinde skulle ønske det, henviser jeg gerne til min egen bank. De har aldrig lavet det mindste vrøvl, selvom der engang imellem ruller et par tusser ekstra ind på kontoen.

Vognmanden forstår jeg såmænd udmærket. Han får det meste af sit gejl betalt af sponsorerne, hvorefter en taknemmelig chauffør betaler det hele fire gang mere via lønnen. Hvem er den smarte i det spil?

Man kan så spørge sig selv, om jeg ikke bare kunne være ligeglad udfra den holdning at så længe de implicerede parter er tilfredse, kan jeg også være det. Jo, om ikke andet ville det da nok gavne min egen karriere at holde mund. Hvor plagede de seriøse af vognmændene end er af nøjagtig de samme problemer, kan de stadigvæk ikke lide at en chauffør har en mening om det. Men det har jeg altså!

Hvad enten vi vil det, eller ej, bygger det moderne samfund på aftaler og regler. Der vil altid være nogen, der forsøger at omgå disse aftaler. Systemet er som et gammelt sejlskib: det er aldrig helt tæt. Men falder hele kalfatringen ud, synker skuden. Derfor er underbetalte chauffører også et problem for de seriøse vognmænd, og jeg hilser det velkomment at de gør et stort stykke arbejde for at råbe de ansvarlige myndigheder op. Problemet er et mangehovedet uhyre.

For det første må vi erkende at de chauffører, der accepterer nogle løn og ansættelsesforhold, som nærmer sig grov udnyttelse, er for svage. Dernæst er det nok ikke for meget sagt at branchen har det med at tiltrække plattenslagere og fribyttere af den værste skuffe på arbejdsgiversiden. Hvis vi skal den slags til livs er der kun et at gøre: myndighederne må bruge de redskaber de har til at eliminere de sorte får. Der er nemlig lovmæssig hjemmel for at gøre noget. Kun viljen mangler. Så må jeg foreslå at organisationerne på begge sider lægge de ideologiske briller på hylden, og går sammen om at gøre noget.

Share Button
Print Friendly, PDF & Email

Kontaktinfo

Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
DK-7500 Holstebro

+45 42 30 29 90

hans@hanserasmussen.dk

kratholm.ras@gmail.com

Mine stockfotos

Royalty Free Images

Tanker på vejen

Min nye bog, Tanker på vejen, er udkommet på forlaget Veterania. Den har fået fine anmeldelser og bibliotekernes lektørudtalelse er meget positiv. 

forside_web